Batterijen c.q. accu's

Discussion in 'Nederlands Forum' started by janjaap, Nov 19, 2015.

1. janjaap

janjaap Active Member

Aangezien het de komende tijd toch geen buiten vliegweer gaat worden heb ik m'n batterijen maar in de storage stand gebracht......

IMG_20151113_114938.jpg

IMG_20151113_132542.jpg

Makkelijk te doen met zo'n automatische op/ontlader...... en dan ook nog 2 batterijen tegelijk.

Nou maar lekker met de simulator binnen vliegen en wachten op mooi najaarsweer (of mooi winterweer...)

Wat doen jullie met je batterijen ??

Tags:
  2. Mar

Marcel174 Member

Ik laad de batterijen altijd pas op als ik weet dat ik ga vliegen.
    Na het vliegen als de batterijen dus voor ongeveer 70% laad ik ze niet op omdat ik niet weet wanneer ik pas weer op pad ga. Dit weet ik meestal en dag van te voren en dan gaan ze aan de lader.

Of doe ik het verkeerd?

Gr Marcel

3. janjaap

janjaap Active Member

Ik denk niet dat het verkeerd is....
    maar mijn geavanceerde lader geeft nu eenmaal de mogelijkheid om ze precies te laden/ontladen voor de opslag. Dus maak ik daar dan maar gebruik van. Ik heb het filmpje van Ralfs Foto Bude op you tube eerst maar eens goed bekeken. Geeft heel veel info over de behandeling van Lipo's. Trouwens, op het RCgroups forum is ook heel veel info over de behandeling van batterijen/accu's te vinden.

4. Barney B.

Barney B. Member

Zelf doe ik niet en laat ze altijd opgeladen. Altijd klaar om te vliegen! Ik besef dat ze dan minder lang meegaan ( hoeveel minder blijft een beetje vaag). Ik heb een hele batterij aan lipo's van kleine 2 cell 300mAh tot grote 6 cell 5000mAh. Ik moet inderdaad af en toe een lipo vervangen maar het weegt niet op tegen het niet kunnen vliegen wanneer het mij uitkomt. Als je echt besluit om een lange tijd te stoppen dan zou ik ze ook op bewaar nivo laden.

5. jac

jackk New Member

ik leg ze ook altijd opgeladen weg....Heb de standaard lader, kan dus niet ontladen, ja of ik moet eerst een stukje vliegen, en dat is geen optie met dit weer.

6. Roe

Roelof Member

hallo,
    hoe hebben jullie de bekabeling op de accus aangesloten?

7. Barney B.

Barney B. Member

8. Roe

Roelof Member

9. janjaap

janjaap Active Member

Dat kan niet met de standaard oplader van de Q. Als je daar gaat splitsen duurt het een dag voor je ze opgeladen hebt en waarschijnlijk gaat het balanceren per cel niet goed.
    Je moet wel een goede lader (met eventueel netdeel) en een balance board hebben.
    Ook zomaar de zwarte en rode draden splitsen en dan aansluiten is risicovol, voor je 't weet zijn je accu's naar de knoppen.

10. Barney B.

Barney B. Member

Janjaap heeft gelijk. Weet hoe je een lipo accu moet laden voor je ergens aan begint.
    Wil je een laad kabel maken met een EC3 stekker?

Gr
    Barney

11. Marileen

Marileen Member

Ik heb ook ergens gehoord dat je batterijen ook beter op een koude plek kunt opslaan, sommigen zeggen zelfs de koelkast voor alkaline batterijen, klopt dit?

Hier moet ik dus nog even wat huiswerk op doen. Mijn batterijen liggen ook volledig opgeladen in de doos.

Je had het over een vliegsimulator, wat bedoel je daar precies mee? Ik vlieg voornamelijk met kleine drones binnenshuis. Een simulator zou helemaal gaaf zijn.

12. janjaap

janjaap Active Member

Ergens op het RCgroups forum staan filmpjes en discussies over het behandelen van Lipo's.
    Gewoon even zoeken en dan vindt je er van alles. De grootste gemene delers voor de lipo's (mijn conclusie althans) is dat bij opslag ontladen tot ca. 11,2 volt en 50% vermogen, koud wegleggen (in de koelkast wordt veelvuldig gesuggereerd) en voor het opladen even op kamer temperatuur laten komen.

De vlieg simulator: die is te downloaden via de Yuneec stite, (bij de duitse site weet ik het zeker) en dan heb je nog een speciale USB stick nodig, deze moet je binden met je ST10(+) en dan kun je "droogvliegen" op je scherm. Het model op je scherm doet precies alles wat je echte Q ook zou doen op commando van de ST10.
    De USB stick kost je 3 tientjes...... Ik denk dat die in Nederland al volop te krijgen is bij de bekende Yuneec leveranciers. Ik heb er veel lol van, het is lekker oefenen als het buiten te slecht is om te vliegen.

13. Marileen

Marileen Member

Ah even een reactie op mijn eigen post
    Ah, ik heb een leuk boekje in mijn wc hangen...... daarin zie ik net staan dat het opslaan van batterijen op een koude plek, zoals de koelkast, juist slecht voor ze is. Daarnaast, wanneer ze opwarmen, kan de damp/condens die ervan af komt of er zelfs uit komt gevaarlijk zijn voor je gezondheid!!!!

SCHRAP MIJN OPMERKING UIT UW GEHEUGEN!!! Ik wil niet dat iemand ontploffende batterijen in zijn koelekassie heeft, door mijn toedoen! :D :p

14. richarddepita

richarddepita Member

Ooohw yeah!!!! Het weer liet het toe dus vandaag ff gevliegspeeld!! Even de Witte q500+ van verse propellors voorzien. Aangezien de oude wat haarscheurtjes vertoonden en ze waren niet om aan te zien zo vuil. Ik heb er nu zwarte op gezet en dat oogt best fraai moet ik bekennen. Aangezien ik sinds kort ook in het bezit ben van een fat shark bril meteen ff info ingewonnen voor een evt aan te schaffen camera / zender hiervoor. Ik zit erover te denken deze camera/zender ergens op de gimbal te gaan monteren zodat ik m ook kan bewegen. Lijkt me de ultime fpv ervaring!.

15. SMB Drone

SMB Drone New Member

Kan iemand mij vertellen van de accu's yuneec q500 wat de waarde per cel moet zijn, en weet iemand met welke kabel ik de batterij tester moet aansluiten het is een tester die ik voor 14,95 bij rc heb gekocht maar weet ook niet op welke pootjes ik het moet aansluiten

Loading...

Share This Page

Loading...